اکران فیلم «رئیس جمهور» ساخته مخلملباف در فرانسه

به تازگی فیلم «رئیس جمهور» ساخته محسن مخملباف در سینماهای فرانسه اکران شده است. «رئیس جمهور» را می توان پرخرج ترين فيلم ساخته شده مخملباف در خارج از کشور دانست که به عنوان محصول مشترکی از ۴ کشور گرجستان، آلمان، بريتانيا و فرانسه با استقبال منتقدان و تماشاگران مواجه شده است.

این فيلم داستان سقوط يک ديکتاتور نظامی در کشوری خيالی است که تلاش می کند نوه خردسالش را به عنوان جانشين خود برای رياست تربيت کند. او ناگهان با انقلابی عليه رژيمش مواجه می شود و فيلم از نيمه، روايت فرار اين پدربزرگ و نوه با لباس مبدل در ميان روستاها و شهرهای فقير و دور افتاده در ميان مردمانی است که هرکدام زخمی از حکومت اين ديکتاتور را بر زندگی شان دارند. فيلم بر خلاف چند ساخته اخير آقای مخملباف، ساختار روايتی قصه گو و به نسبت پرکشش تری دارد و مشخص است تدارک و هزينه های زيادی صرف آن شده از جمله به گفته سازندگانش نزديک به ۵۰ بازيگر حرفه ای سينمای گرجستان در آن بازی می کنند.

در فيلم اشاره های آشکاری به اتفاقات و حوادث سال های اخير در کشورهای مختلف دنيا از جمله در ليبی، اوکراين و مصر می شود که خود آقای مخملباف در صحبت هايش با خبرنگاران اين اشاره ها را تائيد کرد. فيلمساز در نهايت با محکوم کردن چرخه خشونت، به مضمونی که همواره در اين سال ها در آثارش تکرار کرده يعنی نفی خشونت و مهرورزی می رسد. در مجموع می توان «رئيس جمهور» را بهترين فيلم محسن مخملباف از ميان ساخته های يک دهه اخيرش دانست اما اين فيلم هم همچنان فاصله قابل توجهی با فيلم های دوران اوجش دارد.

برای اطلاعات بیشتر از اکران این فیلم در سینماهای فرانسه اینجا را کلیک کنید.