در آستانه سال نو در پاریس: شانزه‌لیزه در قرق پلیس؛ جلیقه‌زردها آماده تظاهرات

کنترل موج انسانی در لحظه تحویل سال نوی میلادی دشوار است و پلیس فرانسه به خاطر تظاهرات ضددولتی و تهدیدهای تروریستی هشیارتر از همیشه. ۱۸هزار مامور انتظامی، آتش‌نشان و امدادگر ناظر بر این مراسم خواهند بود.

به گزارش دویچه ووله، در پایتخت فرانسه تدابیر امنیتی شدیدی برای تحویل سال نوی میلادی اتخاذ شده است. ۱۲هزار مامور پلیس بر حفظ نظم عمومی نظارت خواهند داشت و شش هزار نیروی دیگر از جمله آتش‌نشان‌ها و پرسنل کمک‌های اولیه، آنها را همراهی می‌کنند. وزارت کشور فرانسه اعلام کرده که در کل ۱۴۷هزار مامور، ناظر بر اوضاع امنیتی خواهند بود.

بیشترین تدابیر امنیتی در خیابان شانزه‌لیزه پاریس اعمال شده که محل اجتماع صدها هزار نفر در لحظه تحویل سال نوست. هر کس بخواهد وارد شانزه‌لیزه شود، مورد بازرسی و کنترل قرار خواهد گرفت. بطری‌های شیشه‌ای یا انواع ترقه و فشفشه ممنوع هستند.

هنگام تحویل سال نوی میلادی، آتشبازی پرشکوهی در شانزه‌لیزه بر فراز طاق پیروزی انجام می‌گیرد اما هرگونه اقدام فردی با مواد محترقه قدغن است.

این ممنوعیت در شهرهای رم یا وین نیز اعمال می‌شود. در آلمان اجازه فشفشه‌پرانی فردی در برخی شهرها نیست؛ از جمله مرکز شهر هانوفر. شهر برلین اما در قبال چنین ممنوعیتی ایستادگی کرده است.

در فرانسه، ماموران انتظامی باید هم مراقب تهدیدهای تروریستی رو به افزایش باشند و هم تظاهرات جلیقه زردها که علیه اصلاحات دولت مکرون به خیابان‌ها می‌آیند. جلیقه‌زردها اعلام کرده‌اند که برای شب سال نو در شانزه‌لیزه تجمع می‌کنند.

آنها در فیسبوک، مردم را به تظاهراتی “آرام و مسالمت‌جویانه” دعوت کرده‌اند. این فراخوان تا ظهر دوشنبه ۳۱ دسامبر با موافقت ۹۰۰۰ نفر همراه شده ‌است.

تجمع هفته‌های گذشته جلیقه‌زردها در پاریس با درگیری‌های سنگین همراه بود.