فرانسه و اروپا به یاد قربانیان ترورهای پاریس یک دقیقه سکوت کردند

روز دوشنبه ۱۶ نوامبر، رأس ساعت ۱۲ ظهر مردم فرانسه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به یاد قربانیان ترورهای شامگاه جمعه در پاریس، یک دقیقه سکوت کردند.

در فرانسه، فرانسوا اولاند و مانوئل والس، رئیس جمهوری و نخست‌وزیر فرانسه مراسم یک دقیقه سکوت را در دانشگاه سوربون برگزار کردند.

به گزارش «زمانه» فرانسوا اولاند دانشگاه سوربون را «سمبل پاریس، کشور، جوانان و آگاهی» دانست و گفت: «در میان قربانیان جوانان و آموزگاران بسیاری بودند.»

گروه کثیری از دانشجویان، پرسنل دانشگاه سوربون و دانش‌آموزان این منطقه نیز در مراسم سوربون حضور داشتند.

در میدان رپوبلیک پاریس که در نزدیکی محل ترورهای جمعه در پاریس قرار دارد، صدها نفر پس از یک دقیقه سکوت سرود مارسی‌یز، سرود ملی فرانسه را فریاد زدند.

در همه شهرهای فرانسه مراسم یک دقیقه سکوت به‌شکل گسترده‌ای در همه اماکن از جمله مدارس، فروشگاه‌های بزرگ و میدان‌های شهرها برگزار شد.

تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در همبستگی با مردم فرانسه این مراسم را برگزار کردند و در ساعت ۱۲ ظهر مردم این کشورها به‌مدت یک دقیقه دست از کار کشیدند و شبکه‌های رادیو و تلویزیون نیز برنامه‌های خود را برای یک دقیقه قطع کردند.

روز شنبه رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای حملات تروریستی جمعه را حمله به همه کشورهای اروپایی دانستند و گفتند اروپا به‌طور متحد «با تمام امکانات لازم و اراده راسخ» در برابر چنین اقداماتی خواهد ایستاد.

آن‌ها گفتند روز جمعه ۱۳ نوامبر را همواره به‌عنوان روز عزای اروپا در خاطر خود حفظ خواهند کرد.