مصاحبه کاری در فرانسه : 12 نکته که باید به آن توجه کنیم

در هنگام مصاحبه، بعضی از رفتارها می‌توانند موجب عدم پذیرش درخواست استخدام متقاضی شوند. هرچند که رزومه کاری خوب و انگیزه بالا داشته باشد.

در اینجا با چند نکته مهم در این باره آشنا می‌شویم :
دیر رسیدن نوعی بی‌احترامی محسوب می‌شود

این نکته را در نظر داشته باشید که مصاحبه شما درست از زمانی شروع می‌شود که وارد شرکت می‌شوید. چنانچه دیر به محل رسیده‌اید حتما از منشی و یا کارمندی که شما را به اتاق مصاحبه راهنمایی می‌کند معدرت خواهی کنید و دلیل منطقی برای تاخیر خود ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که رفتار شما در برخورد با دیگر کارمندان شرکت بسیار مهم است. کم نیستند مسئولین استخدامی که نظر کارمندهای دیگر را درباره نوع برخورد کاندیدا جویا می‌شوند.

طریقه پوشش

حتی اگر شرکتی که برایش تقاضای کار فرستاده‌اید به یک شرکت “جوان” معروف است که کارکنان آن با لباس غیر رسمی ظاهر می‌شوند شما باید با لباس جدی و مناسب برای مصاحبه حاضر شوید. در عین حال از پوشیدن لباس‌هایی که در آن حس خوبی ندارید و معذب هستید پرهیز کنید.

اعتماد به نفس بیش از حد

توجه داشته باشید که اعتماد به نفس بالا با خودستایی فاصله اندکی دارد. ممکن است در اثر تایید زیاد حرف‌های خود در واقع اعتبار حرف‌هایتان را از بین ببرید. برای صحبت‌هایتان مثال بزنید و توضیح بدهید. با استفاده از عباراتی مثل “من این شانس را داشتم که…..” فروتنی خود را نشان دهید. دقت کنید که با فروتنی بیش از حد دچار خودتخریبی نشوید.

نگرانی و استرس

نگرانی و استرس در مصاحبه کاری کاملا عادی است. سعی کنید نگرانی و استرس خود را کنترل کنید و از بروز آن جلوگیری کنید. می‌توانید از تمرین‌های مخصوص کنترل استرس در این مواقع استفاده کنید. برخی افراد در این موارد از نگاه کردن به چشم‌های مصاحبه کننده می گریزند که راه حل مناسبی نیست. رفتار شما باید نشان‌دهنده این باشد که حاضر و متمرکز هستید.
شرح زندگی خصوصی

کمی از زمان مصاحبه که می‌گذرد متقاضی احساس راحتی بیشتری می‌کند و در برخی موارد راحتی بیش از حد موجب می‌گردد تا توضیحات اضافی درباره زندگی شخصی خود بدهد. در نظر داشته باشید که در مصاحبه کاری از زندگی شخصی خود سخن نگویید مگر در صورتیکه از شما درخواست شود.

رزومه کاری

توضیح درباره رزومه کاری مرحله بسیار مهمی است. سعی کنید که در پاسخ به سوالات مربوط به رزومه کاری خود از جواب‌های بسیار کوتاه و سریع پرهیز کنید. از قبل به حرف‌های خود فکر کنید و رزومه کاری خود را به دقت مرور کنید ولی جمله‌های خود را مو به مو حفظ نکنید تا در روز مصاحبه بتوانید طبیعی‌تر و راحت‌تر به سوالات پاسخ دهید.

صحبت از حقوق و مزایا

از سوالات مستقیم درباره حقوق و مرخصی‌ سالانه در وهله اول پرهیز کنید. این سوالات زمانی مطرح می‌شوند که مصاحبه کننده به شما ملاقات دیگری را پیشنهاد می‌دهد و یا به استخدام شما علاقه‌مند شده است.

اطلاعات درباره شرکت

چنانچه برای مصاحبه کاری به شرکتی می‌روید از قبل درباره آن شرکت تحقیق کنید. تنها به اطلاعات مندرج در آگهی استخدام اکتفا نکنید. درباره فعالیت‌های شرکت و مسئولیت‌هایی که قرار است به شما پیشنهاد داده شود آگاهی لازم را داشته باشید تا در روز مصاحبه بتوانید با مصاحبه‌کننده مباحثه و تبادل نظر کنید.

کم حرفی

تا جایی که امکان دارد از جواب بله یا خیر بدون توضیح اجتناب کنید. هر سوال مصاحبه‌کننده فرصتی است تا ثابت کنید که برای پست پشنهادی فرد مناسبی هستید. سعی کنید که جوابهایتان با توضیح مناسب همراه باشد.

ممکن است در پایان از شما درخواست شود که اگر سوالی دارید بپرسید. ساکت ماندن و هیچ سوالی نداشتن لزوما نشانه خوبی نیست. بهتر است با یک سوال هر چند ساده، مشتاق بودن و کنجکاوی خود به کار پیشنهادی را نشان دهید. می‌توانید درباره روند کار در آن شرکت و یا آن سازمان سوال بپرسید.
پرحرفی

از پرحرفی و جواب‌های بسیار طولانی پرهیز کنید. یکی از مهارت‌هایی که مورد نظر اکثر مصاحبه‌کننده هاست این است که فرد قادر باشد جواب مفید را در زمان مناسب ارائه بدهد. جواب‌های شما نباید از یک دقیقه و سی ثانیه و حداکثر دو دقیقه بگذرد.

مراقب زبان خود باشید

از اصطلاحات و کلمات نامناسب که در جمع دوستان استفاده می‌کنید پرهیز کنید. ادبیات و طرز بیان شما می‌تواند نظر مصاحبه‌کننده را نسبت به شما عوض کند.

بدگویی از کارفرمای پیشین

پشت سر کارفرمای قبلی خود بدگویی نکنید. هر فردی ممکن است تجربه کاری بد و پر تنش با کارفرمای خود داشته باشد بهتر است به جای بدگویی و قضاوت‌های شخصی به توضیح موضوع و مشکل بپردازید. نکته منفی دیگر درباره بدگویی از کارفرما این است که مصاحبه کننده (که ممکن است کارفرمای آینده شما باشد) تصور خواهد کرد که در آینده ممکن است همین بدگویی‌ها را پشت سر او انجام بدهید.