نشان شوالیه فرانسه به آیدین آغداشلو اهدا شد

برونو فوشه، سفیر فرانسه در ایران نشان شوالیه فرهنگ و هنر را از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به آیدین آغداشلو، نقاش معاصر ایرانی اهدا کرد.

سفیر فرانسه در سخنانی که بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۲ دی در سفارت این کشور در تهران ایراد کرد، از آیدین آغداشلو و هنر او تجلیل کرد.

آیدین آغداشلو (زاده ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت) نقاش، نویسنده، منتقد فیلم و طراح هنرمند معاصر ایران است. آثار هنری او به خاطر نمایش اندیشه مرگ و فنای تدریجی و نیز بازآفرینی کارهای مطرح کلاسیک در قالبی نوگرا و سورئال شناخته شده‌اند. دو مجموعه خاطرات انهدام و سال‌های آتش و برف وی از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های هنر نوگرا در ایران به شمار می‌روند.

نشان شوالیه را شارل دوگل، رییس جمهور وقت فرانسه در سال ۱۹۶۳ ابداع کرد.

این نشان درجات متفاوتی دارد و به نظامیان و شهروندان غیرنظامی که اثر و نام ماندگاری از آن‌ها باقی مانده باشد اهدا می‌گردد.

تاکنون شخصیت‌های برجسته ایرانی بسیاری جایزه ملی لیاقت فرانسه را به‌دست آورده‌اند: محمود حسابی (فیزیک‌شناس)، عباس کیارستمی (کارگردان سینما)، پری صابری (کارگردان تئا‌تر)، جلال ستاری (اسطوره‌شناس)، محمدعلی سپانلو (شاعر)، رضا دقتی (عکاس)، لیلا حاتمی (بازیگر سینما) و همچنین اصغر فرهادی (کارگردان سینما).