انتشار کتاب «منم یک زن» به همت شاعر ایرانی ساکن فرانسه

شروین پاداش‌پور، شاعر ایرانی ساکن فرانسه کتابی با عنوان «منم یک زن» به رشته تحریر درآورده که قرار است به زودی منتشر شود.

خانم پاداش‌پور در گفتگو با تارنمای ایرانیان فرانسه گفته است که این اثر را در پاسخ به شعر «خلقت زن» اثر «رهی معيری» سروده است.

محمدحسن معیری متخلص به «رهی» در زمان حیات خود شعری با عنوان «خلقت زن» سرود که با انتقاد برخی از فعالان حقوق زن روبرو شد.

شروین پاداش‌پور که شعر «خلقت زن» را یک شعر «ضد زن» توصیف کرده با انتشار کتاب «منم یک زن» با زبان شعر به این اثر رهی معیری پاسخ داده است.

او در گفتگو با تارنمای ایرانیان فرانسه گفته است: «بی‌هیچ تردیدی ادبیاتِ ایران، ادبیاتِ مذکر است؛ یا حداقل تا پیش از فروغ، ادبیاتی مذکر بود و همچنان دارد نفس می‌کشد.»

پاداش‌پور افزوده: «قدرتِ غالب، قدرتی است که از زیرِ قلمِ «مردانه‌ی» این ادبیات بیرون می‌آید، و گویا حکم، حکمِ مردانه‌ای است که در ادبیات و هنرِ ایران نیز ذات خود را جاگیر کرده است. و شاید از همین‌ روست که ادیبی چون “رهی معیری” در جایگاه “مردِ شاعر” ، بی‌پروا به زدودنِ جایگاهِ زن می‌نشیند، بی‌پروا و البته بدونِ انصافِ انسانی.»

به گفته این شاعر ایرانی ساکن فرانسه «رهی در تنها تریبونِ زمانِ خود که تریبونی مردانه و البته یکه بود، شعرِ”خلقت زن” را در توصیفِ زن می‌نویسد، توصیفی که در هر زمان که بررسی شود، ناجوانمردانه و نامنصفانه می‌نماید.»

پاداش‌پور افزود: «بیش از پنج دهه از سرودنِ اين شعر گذشت و هیچکس به این فکر نکرد که می‌توان به این جایگاهِ مردانه و شعرِ مردانه و تفکرِ مردانه پاسخ داد و بنيان سست و ساختگی‌اش را به چالش كشيد.»

این شاعر ایرانی در توصیف کتاب خود افزود: “منم، يك زن” پاسخی است از زبان زن شاعری که ابهتِ نامِ شاعری چون “رهی”مرعوبش نکرده است. زنانگی‌اش را در قالب شعري یادآور می‌شود و مي نويسد که جایگاهِ زن فراتر از محدوده‌ی قلمی‌است که به زخم‌زنی می‌چرخد.

این کتاب توسط انتشارات «کتاب ارزان» در استکهلم به زودی منتشر خواهد شد.

تارنمای ایرانیان فرانسه موضعی در تایید یا رد اثر رهی معیری و شروین پاداش‌پور ندارد و قضاوت درباره «ضد زن» بودن یا نبودن این آثار را بر عهده خوانندگان می‌گذارد و تنها تلاش می‌کند دیدگاههای گوناگون از یک اثر فرهنگی (به ویژه آثار ایرانیان مقیم فرانسه) را بازتاب دهد.