آشنایی با محله لاتین در پاریس

محله لاتین (یا لَتَن) در سمت چپ رود سن در پاریس 5 و بخشی از پاریس 6 واقع شده است. این منطقه که دانشگاه سوربن، کالج فرانسه و دیگر دانشگاه ها، مدارس و موسسات آموزشی را در خود جای داده است محله‌ای دانشجویی و پایگاه روشنفکری پاریس به شمار می‌رود.

اسم این محله از این جهت “لتن” انتخاب شده است که در قرون وسطی استادان دانشگاه‌ها فقط مجاز به تدریس به زبان لاتین بودند.

اعتراضات ضد دولتی دانجشویان سوربن در سال 1968 که سپس به جنبش کارگری و سیاسی در دیگر شهرهای فرانسه منجر شد همچنان در اذهان مردم این محله باقی است. به دنبال این اعتراضات تعدادی از مامورین پلیس مجروح، عده‌ای از دانشجویان بازداشت و درهای دانشگاه سوربن برای چند روز بسته شد. سنگ فرش‌های بلوار سن میشل نیز از این اعتراضات در امان نبودند چرا که دانشجویان برای مواجهه با پلیس از آن استفاده می‌کردند.

این محله همچنان روح دانشجویی خود را حفظ کرده است هر چند که رستوران‌های فست فود و مغازه‌های لباس تا حدودی شهرت اسطوره‌ای این مکان را لکه‌دار کرده‌اند.

کوچه‌های تنگ و پر جنب و جوش این محله جذابیت زیادی دارند. کتابخانه‌های تخصصی، کافه‌ها و رستوران‌های ارزان قیمت در این مکان به وفور به چشم می‌خورند.

از دیگر مکان‌های دیدنی این محله می‌توان پانتئون (مقبره مشاهیر فرانسه)، موزه کلونی (موزه قرون وسطی)، باغ گیاهان، مسجد بزرگ پاریس و کاخ لوگزامبورگ را نام برد.

france-latin-quarter-boulevard-saint-germain

 

france-latin-quarter-pantheon

Panthéon

france-latin-quarter-jardins-des-plantes

Jardin des Plantes

france-latin-quarter-cluny-museum

Musée de Cluny

france-latin-quarter-luxembourg-gardens

Jardin de Luxembourg

france-latin-quarter-mosque

Grand mosquée de Paris

latin2

mai 1968

LATIN

latin 3

گردآوری و ترجمه : فهیمه اسدی روسی

مدرس و مترجم زبان فرانسه

traduction34.france@gmail.com