آغاز هفتاد و سومین جشنواره تئاتر آوینیون در فرانسه

هفتاد و سومین دوره جشنواره تئاتر آوینیون (Festival d’Avignon) در فرانسه از شامگاه پنج‌شنبه چهارم ژوئیه با نمایش “معماری” آغاز شده است که مضمون آن نقد اروپای امروز است. به گزارش  RFI از دیگر مضامین آثار جشنواره امسال تبعید و همچنین وضعیت مهاجران در سراسر جهان است.جشنواره تئاتر آوینیون که بزرگترین واقعه نمایشی فرانسه محسوب می‌شود،  امسال با شعار ” شادی با هم بودن” برگزار می‌شود. در جشنواره امسال 43 اثر نمایشی عرضه می‌شود که از میان آنها 25 اثر برای نخستین بار اجرا می‌شود.

نمایش “معماری” در واقع استعاره‌ای است برای اروپا که به عقیده نویسنده و کارگردان این اثر، حال خوبی ندارد. کارگردان در این اثر با مطرح کردن دلایل و اصول اخلاقی و همچنین زیبایی‌شناسانه و هنری و با نشان دادن امیدها و ناامیدی‌های یک خانواده ، جنگیدن و تلاش کردن برای داشتن یک اروپای بهتر را مطرح می‌کند . از دیگر مضمون‌های آثار شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر آوینیون امسال می‌توان به تبعید و همچنین اودیسه اشاره کرد. مضمون اودیسه بیش از آنکه یادآورنده اثر شاعر بزرگ یونان هومر باشد؛ به مهاجرانی اشاره دارد که برای زندگی بهتر رنج‌ها و خطران سفر را به جان می‌خرند.جشنواره امسال ویژگی‌هایی دارد که در سال‌های گذشته نداشته است. از جمله رده سنی شرکت‌کنندگان که 18 درصد آنان را 15 تا 30 ساله‌ها تشکیل می‌دهند.

در روزهای برگزاری جشنواره علاوه بر اجرای آثار نمایشی، برنامه‌های مختلف شامل رقص، نمایشگاه‌های نقاشی، کارگاه‌های مختلف آموزشی و کنسرت‌های موسیقی نیز برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

هفتاد و سومین جشنواره تئاتر آوینیون از چهارم ژوئیه شروع و تا 23 ژوئیه امسال در شهر آوینیون فرانسه ادامه خواهد داشت.