جشن مقدسین، روز مردگان و جشن هالوین

جشن مقدسین (در زبان فرانسه : Toussaint) که یکی از روزهای تعطیل در تقویم فرانسه است هر ساله در روز یکم نوامبر برگزار می‌شود و ریشه مذهبی دارد. در مذهب مسیحیت جشن مقدسین یکی از آیین عبادی مهم است که در آن از تمامی مقدسین شناخته و ناشناخته یاد می‌شود. در این جشن مذهبی بزرگداشت کسانی که به خاطر گرویدن به مسیحیت توسط رومی‌ها در آغاز عصر میلادی کشته شده‌اند نیز اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است که فردای جشن مقدسین به “روز مردگان” معروف است.

امروزه در کشور فرانسه برای بسیاری از افرادی که به مذهب مسیحیت اعتقاد ندارند این روز یک روز تعطیل است و فرصتی تا به قبرستان بروند و از نزدیکان فوت شده یاد کنند.

بسیاری معتقدند که جشن هالووین بی‌ارتباط با جشن مقدسین نیست. واژه هالووین مخفف All Hallows-Even به معنی (یک روز قبل از جشن مقدسین) است.

هالووین که با نماد کدوتنبل توخالی با صورت ترسناک شناخته شده است در شب 31 اکتبر (یک روز پیش از جشن مقدسین) در ملت‌های سلتیک (از قبیل اسکاتلند، ایرلند…) جشن گرفته می‌شود. به این مناسبت بسیاری از افراد لباس‌های عجیب و ترسناک می‌پوشند و کودکان برای جمع آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند.

این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند و امروزه در انگلیس، ایرلند، آمریکا، استرالیا و کانادا و بعضی از کشورهای اروپایی از قبل فرانسه و بلژیک نیز برگزار می‌شود.

چرا کدو تنبل سمبل هالوین انتخاب شده است؟

این جشن حدود 2500 سال قدمت دارد  و مصادف است با آخرین روز از تقویم سلتیک که در آن روز کاهنان از خدایان به خاطر محصولات آن سال شکرگزاری کرده و برای نعمت های سال پیشرو دعا می‌کردند. آن‌ها برای دفع بلا و ارواح خبیث آتش‌های مقدس روشن می‌کردند و ساکنان شهر در ظرفهای مخصوصی تکه‌ای از آتش را به کمک ظرف‌های مخصوصی به خانه خود می‌بردند تا آنجا از شر و بدی دور کنند.

کدو تنبل می‌تواند یادآور آن ظرف‌های مخصوص حمل آتش باشد که امروز آن را توخالی می‌کنند و با گذاشتن شمع در داخل آن صورتک نورانی و ترسناک می‌سازند.

از طرف دیگر می‌تواند ریشه این سمبل هالوین را در یک افسانه ایرلندی یافت که در آن شخصیتی با نام جک فانوس به دست (به زبان انگلیسی : Jack o’Lantern) که فرد خسیس و مستی بود سبب خشم شیطان می‌شود و از ورود او به جهنم خودداری می‌کند. او به دلیل مست بودنش از ورود به بهشت نیز باز مانده و در سیاهی و تاریکی بین هر دو دنیا سرگردان می‌ماند. شیطان به او کمی خاکستر گرم می‌دهد و او برای نگه داشتن آن شلغمی را تو خالی می‌کند تا خاکستر آتش را در آن حفظ کند. بعدها مردم به جای شلغم از کدو تنبل استفاده کردند چرا که خالی کردن و استفاده از آن راحت‌تر بود.

 

Toussaint-e1477331981777

mgbptIC3JYEU6a8C_EKWxcle3w-825x510

halloween