دومین قرنطینه سراسری در فرانسه از جمعه

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، چهارشنبه شب اعلام کرد که سراسر این کشور از روز جمعۀ آینده ۳۰ اکتبر/ ۹ آبان، در قرنطینه قرار می‌گیرد. در این دوره که تا اول دسامبر ادامه خواهد یافت، مدارس گشوده خواهد بود، اما دانشگاه‌ها تنها از راه مجازی آموزش را دنبال خواهند کرد. کلیۀ بارها و رستوران‌ها در دورۀ قرنطینه تعطیل خواهند بود.

به گزارش رادیو فرانسه (RFI) امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، چنانکه از چند روز پیش گفته می‌شد، چهارشنبه شب محدودیت‌های تازه‌ای را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در این کشور برقرار ساخت و بویژه به اجرا گذاشتن قرنطینۀ سراسری در فرانسه را به مدت بیش از یک ماه، تا اول دسامبر، اعلام داشت.

امانوئل مکرون تاکید کرد که «موج دوم بیماری» در فرانسه بسیار مرگبارتر از موج نخست است و اگر اقدامی برای مقابله با شیوع آن انجام نگیرد، «از حال تا چند ماه دیگر کشور با حداقل ۴۰۰۰۰۰ مرگ دیگر روبرو خواهد شد». او تاکید کرد که «فرانسه هرگز چنین راهی را بر نخواهد گزید» و از همین روست که محدودیت‌های تازه اجتناب ناپذیر است. بگفتۀ رئیس جمهوری فرانسه «اقدامات به اجرا گذاشته شده هر چه باشد، در میانۀ نوامبر ۹۰۰۰ بیمار مبتلا به کووید در بخش مراقبت‌های ویژۀ بیمارستانی بستری خواهند بود و این ظرفیت اضطراری بیمارستان‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. او گفت که این ظرفیت به ۱۰۰۰۰ تخت افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهوری فرانسه پس از تاکید بر تسریع و شدت شیوع ویروس، گفت که هدف از برقراری محدودیت‌های تازه محافظت از «افراد آسیب پذیر»، اقشار کم درآمد، کادر پزشکی و نیز اقتصاد کشور است. او گفت «اقتصاد نباید متوقف شود و یا فرو ریزد» و به همین منظور هر چند دورکاری تا آنجا که ممکن است عمومیت خواهد یافت، اما در موارد اجتناب ناپذیر برای ادامه کار معافیت‌هائی اعطا خواهد شد.

امانوئل مکرون در سخنان خود از فرانسویان خواست «تا آنجا که ممکن است در خانه بمانند و مقررات و توصیه‌های لازم را به اجرا گذارند».