عید پاک در فرانسه

عید پاک مهم‌ترین جشن مسیحیان است که باور به دوباره زنده شدن و برخاستن مسیح دارند. این عید در اولین یکشنبه پس از اولین کامل شدن ماه در بهار گرفته می‌شود یعنی در فاصله 22 مارس و 25 آوریل. امسال تاریخ این عید 16 آوریل شناخته شده است.

نمادهای این جشن خرگوش و تخم مرغ‌های رنگی یا شکلاتی هستند. خرگوش عید پاک موجودی تخیلی است که بنابر داستان‌ها ، یک روز پیش از پاک تخم مرغ‌ها را می‌آورد و در گوشه و کنار باغ پنهان می‌کند. بچه‌ها در روز عید پاک این تخم مرغ‌ها را پیدا می‌کنند و با لذت می‌خورند. تخم مرغ نماد زایش دوبارهٔ زمین در جشن‌های بهاری است و برای مسیحیانِ این نماد نشانه رستاخیز مسیح است. خرگوش نیز نماد زایش و باروری است که در آغاز بهار زاد و ولد بسیار دارد.

ممکن است این سوال برای خیلی ها پیش بیاید که اگر عید پاک همیشه در روز یکشنبه برگزار می‌شود پس چرا دوشنبه، یک روز بعد از عید پاک تعطیل است؟

جواب این سوال به قرون وسطی برمی‌گردد. در آن دوران جشن عید پاک یک هفته ادامه داشت تا زیارت کنندگان که به شهر رم می‌رفتند زمان کافی برای این سفر داشته باشند ولی از سال 1801 تحت فرمان ناپلئون بناپارت تنها یک روز بعد از عید پاک تعطیل اعلام شد.

اگر چه با گذر زمان جنبه مذهبی این جشن کمرنگ شده است ولی این عید همچنان در کشور فرانسه و اکثر کشورهای اروپا جشن گرفته می‌شود و دوشنبه (یک روز پس از عید پاک) تعطیل است تا بهانه‌ای فراهم شود که خانواده‌ها و به خصوص کودکان اوقات خوشی را با هم سپری کنند و فرا رسیدن بهار را جشن بگیرند.

joyeuses-paques-2

گردآوری و ترجمه : فهیمه اسدی روسی

مدرس و مترجم زبان فرانسه

traduction34.france@gmail.com