لوکوربوزیه و آشنایی با بناهای دیدنی او در فرانسه

لوکوربوزیه (به فرانسوی : Le Corbusier) طراح، معمار و شهرساز فرانسوی-سوئیسی است که از معروفترین معماران سبک مدرن به شمار می آید. از جمله نکاتی که در معماری او دیده می شود : بام مسطح و تراس مانند، ساختمان بلندشده از زمین توسط ستون، پلان آزاد و پنجره های کشیده و سرتاسری است.

در اینجا به معرفی چهار بنای تاریخی او در فرانسه می‌پردازیم:

ویلا ساوُا در شهر پوآسی (در نزدیکی پاریس):

این ویلا که بر روی بلندی قرار دارد در سال های بین 1928  و 1931 برای یک خانواده مرفه پاریسی طراحی شده بود. این بنا به شکل یک مکعب کم ارتفاع است که با پیلوت های باریک از روی زمین بلند شده و بر روی چمنزار طراحی شده است. ویلا ساوُا متشکل از تعداد زیادی پنجره باریک کشیده و بام مسطح تراس مانند است. در زمان جنگ جهانی دوم این ویلا دچار آسیب شد که پس از تعمیر در لیست بناهای تاریخی قرار گرفت. این بنا قابل بازدید برای عموم است.

برای کسب اطلاعات درباره ساعات و قیمت بازدید اینجا را کلیک کنید.

ویلا ساوا

 

کلیسای کوچکی با نام Chapelle Notre-Dame-du-Haut :

این کلیسا در شهری با نام رونشان (به زبان فرانسه : Ronchamp)  و در منطقه Bourgogne- Frnache -Comté واقع شده است.

پس از جنگ جهانی و در پی خرابی این کلیسا، ساکنین این شهر از معمار معروف تقاضا کردند که نوسازی این مکان زیارتی را به عهده بگیرد. در ابتدا لوکوربوزیه که اعتقادات مذهبی نداشت از این امر سرباز زد اما در سن 63 سالگی تصمیم به بازسازی این کلیسا گرفت.  این بنای قوسی شکل سفید با دریچه هایی از شیشه های رنگی از بتن خام و در بلندی یک تپه ساخته شده است. سقف آن از چوب و تمام دیوارهای آن خمیده است.  لوکوربوزیه برای فرم این بنا از طبیعت و برای طراحی سقف آن از کاراپوس خرچنگ الهام گرفته است. خمیده‌گی‌های بنا با تپه‌های اطراف آن هماهنگی دارد. برای ساخت پنجره‌ها و راهیابی نور به داخل بنا نیز به نکات ظریف توجه شده است.

کلیسا

f_51e3f1ec764cc.jpg-1200-800-inside-down-

f_51e3f21a6baf4.jpg-1200-800-inside-down-

f_51e3f23766cc2.jpg-1200-800-inside-down-

برای اگاهی بیشتر در مورد این بنای دیدنی به اینجا مراجعه کنید.

شهرک مسکونی با نام Cité radieuse در شهر مارسی:

این مجتمع مسکونی در سال 1947 ساخته شد و امروزه دارای 337 آپارتمان است. این بنا به شکل افقی و در زمان ساخت شامل مغازه‌های لباس، تجهیزات ورزشی، پزشکی و لوازم مدرسه و همچنین یک هتل 21 اتاقه بود. بام این ساختمان به مانند یک تراس عمومی طراحی شده بود که در ابتدا دربرگیرنده یک کودکستان، باشگاه ورزشی (که بعدها به نمایشگاه تبدیل شد)، استخر کوچک مخصوص کودکان  و سالن کنفرانس در فضای باز بود.  این بنا در سال 2016 در لیست یونسکو ثبت شد.

cité 4

 

cité2

 

مجتمع مارسی

cité

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

قسمت هایی از این مجتمع مسکونی برای عموم قابل بازدید است.

برای اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

صومعه ای با نام Le Couvent de la Tourette در Éveux  (نزدیکی لیون):

ساخت این بنا از سال 1953 شروع شد و آخرین اثر معماری لوکوربوزیه در فرانسه است. این صومعه از بتن و در دل طبیعت ساخته شده و به دلیل معماری مدرنش در لیست یونسکو ثبت شده است.

tourette 4

tourette 2

tourette 1

برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید.