مستند جالبی درباره کتابفروشان صندوقدار رود سن

در قسمت‌هایی از کناره‎های رود سن شکل خاصی از کتابفروشان در کنار صندوق‌های پر از کتابشان توجه توریست‌ها را به خود جلب می‌کند. آن‌ها در روزهایی که هوا مساعد است صندوق‌های سبز خود را باز کرده و کتاب‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و پوسترهای قدیمی خود را در معرض دید عابرین می‌گذارند.

در زبان فرانسه به این کتابفروشان bouquiniste  می‌گویند که از لغت bouquin  به معنی کتاب قدیمی گرفته شده است. امروزه حدود 900 صندوق کتاب بر روی سکوی سن قرار دارد که اندازه‌های یکسان و مشخصی دارند و رنگ همه آن‌ها سبز تیره انتخاب شده است.

داستان این کتابفروشان به حدود قرن 16 برمی‌گردد. به دنبال شکایت عده زیادی از صاحبان مغازه‌های کتاب در سال 1649 قانونی وضع شد که در آن هر گونه دست فروشی و فروشندگی سیار کتاب  بر روی پل نُف (Pont Neuf) ممنوع شد. دولت آن زمان بیشتر نگران فروش کتاب‌هایی بود که از زیر تیغ بازبینی و سانسور رد نمی‌شدند. در سالهای انقلاب 1789 تا 1795 به دنبال کاهش شدید نشر کتاب (تنها روزنامه‌ها و اعلامیه‌های انقلابی چاپ می‌شد) دستفروشان  فروش بسیار خوبی داشتند و اکثر مشتری‌هایشان اشراف زادگان و مذهبی‌ها بودند.

در زمان ناپلئون اول سکوهای رود سن زیباسازی شد. کار این دستفروشان توسعه یافت و به مانند دیگر مغازه‌داران پاریس به کار خود ادامه دادند.

به مرور زمان قوانینی برای این نوع کتابفروشان وضع شد. به هر کدام از آن‌ها جای مشخصی داده شد، جعبه‌های نگهداری کتاب‌ها یکسان و یک شکل شد و فروشندگان موظف به پرداخت مالیات و کرایه شدند. ساعات کارشان نیز از طلوع آفتاب تا غروب خورشید بود. امروزه نیز فروشندگان موظف هستند جعبه‌های کتاب خود را حداقل چهار روز در هفته (در صورت مساعد بودن آب وهوا) باز نگه دارند.

کتابفروشان رود سن و صندوق‌های سبزشان از سال 2011 در لیست یونسکو ثبت شده است و در پی این رویداد از پرداخت مالیات و اجاره معاف شده‌اند ولی در عوض ملزم به رعایت مجموعه‌ای از مقررات در ارتباط با کارشان هستند.

شیبکه تلویزیونی پرشیانا مستند زیبایی در این‌باره ساخته است که در زیر مشاهده می‌کنید.