‌آخرین اخبار از تظاهرات در فرانسه: بیش از ۷۰۰ نفر بازداشت و ۱۰۰ نفر زخمی شدند

گزارش‌ها از پاریس و دیگر شهرهای فرانسه حاکی‌ست که اعتراضات روز شنبه (هشتم دسامبر) مردم تا پاسی از شب همچنان به تظاهرات مشغول هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پلیس برای مقابله با معترضان خشمگین از گلوله لاستیکی و گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش استفاده کرد و ۷۰۰ نفر را در شهرهای مختلف بازداشت کرد.

همزمان گزارش شده ۱۲۶ نفر در جریان این درگیری‌ها زخمی شده‌اند که چند مامور پلیس هم در میان آنها هستند؛ هر چند گفته شده اکثر جراحت‌ها سطحی بوده است.

اعتراضاتی که به جنبش “جلیقه زردها” شهرت یافته نخست در واکنش به طرح افزایش مالیات سوخت‌های فسیلی آغاز شد اما دولت می گوید این اعتراضات اکنون از سوی معترضان افراطی و تندرو “مصادره شده است”.

شهرهای مختلف فرانسه از سه هفته پیش به خصوص در روزهای پایان هفته شاهد اعتراضات گسترده “جلیقه زردها” بوده است.

آن طور که گزارش شده در تجمع های امروز در شهرهای مختلف فرانسه حدود ۱۲۵ هزار نفر به خیابان آمده اند. در پاریس، پایتخت، جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر برآورد شده که در اکثر نقاط هم با خشونت و درگیری با پلیس همراه بود.

در واکنش به این اعتراضات گسترده و خشونت‌ درگرفته میان پلیس و معترضان، ادوارد فیلیپه، نخست وزیر فرانسه گفته “دردسرسازان” همچنان فعالند.

او خواستار ارتباط بیشتر میان معترضان و دولت شده و گفته “مذاکرات آغاز شده و حالا ضروری است که اتحاد کشور را بازیابیم.”

امروز علاوه بر پاریس در چند شهر بزرگ دیگر فرانسه چون تولوز، بوردو، مارسی و لیون هم جلیقه زردها به خیابان آمدند.

در برخی از نقاط هم گزارش شده تظاهرات فعالان محیط‌زیست و حامیان مقابله با تغییرات اقلیمی تجمع هایی برگزار کرده‌اند.در پاریس که باز هم این اعتراضات به خشونت کشیده شد برخی معترضان در تصاویر دیده می‌شوند که شیشه‌های مغازه‌ها را می‌شکنند؛ خودروها را به آتش می‌کشند و روی در و دیوار شعارنویسی می‌کنند.

همزمان تصاویر ویدئویی مخابره شده که نشان می‌دهد یکی از معترضان در حالی که در جلوی صف تظاهرات‌کنندگان ایستاده هدف گلوله پلاستیکی پلیس قرار می گیرد و از ناحیه لگن زخمی می‌شود. دست کم سه خبرنگار هم در جریان خشونت‌های امروز هدف گلوله‌های پلاستیکی پلیس قرار گرفتند.

امروز خودروهای آب پاش هم در بخش شرقی مرکز پاریس معترضان را با ستون‌های فشار قوی آب هدف قرار دادند.

اعتراض ها با تاریک شدن هوا هم پایان نیافت و آن طور که گزارش شده معرضان در نزدیکی میدان پلاس دو لا رپوبلیک تجمع کرده‌اند و پلیس هم حضور چشمگیری در این منطقه دارد.

جرقه اعتراضات از کجا آغاز شد؟

ماجرا از پریسیلیا لودوسکی، زن راننده جوان سی دو ساله شروع شد که در یکی از حومه های دور پاریس زندگی می‌کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزینهای فرانسه کمپین و توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند.

او در درخواست خود نوشته بود قیمت بنزین و گازوئیل به طور مرتب از طرف دولت افزایش می‌یابد. این درخواست اینترنتی لودوسکی اما تا ماه اکتبر ۲۰۱۸ توجه کسی را جلب نکرد. تا اینکه در ماه ۲۲ اکتبر روزنامه “لوپریزین” گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد.

پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند.

همزمان شماری از کاربران فیسبوک، برای حمایت از این خواست، گروهی تشکیل دادند با عنوان “بلوکاژ ملی مخالف افزایش قیمت سوخت”. برخی شهروندان هم به صورت خودجوش گروه‌های محلی سازماندهی کردند. شماری از کشاورزان هم در شبکه‌های اجتماعی فیلم‌ها و کلیپ‌هایی از خودشان منتشر کردند و در آن از شرایط سختی زندگی‌شان گفتند.

این جریان اعتراضی از اواخر اکتبر فعال‌تر شد.