“این برج ایفل بی‌مصرف” عنوان برنامه این هفته کافه‌لیت در پاریس

روز جمعه 16 ژوئن ساعت 20:00 جلسه سخنرانی با عنوان “این برج ایفل بی‌مصرف” در کافه‌لیت برگزار می‌شود.

برج نمادی از جهان رو به توسعه، مدرنیزاسیون و جهان تکنولوژیکِ مهار ناپذیری است که در قرن بیستم بسیاری از جریان­‌های اجتماعی و ساختارهای شهری را زیر تأثیر قرار می‌­دهد. در این قرن، برج­‌های مهم دنیا، با کارکردهای متفاوت، به نشان­‌ها یا شاخص­‌های شهرهای بزرگ جهان تبدیل می­‌شوند. پس از پشت سر گذاشتن رنسانس و جریان­‌های متأخر سده‌­های هجدهم و نوزدهم میلادی در هنر، فرهنگ و جامعه­‌شناسی، برج ایفل به نماد شهر پاریس بدل می­‌گردد؛ پاریس را معنایی تازه می­‌بخشد و یا به عبارتی دیگر دو سوژه­‌ی «شهر» و «برج» در راستایی همسان و هم معنا قرار می‌­گیرند. برج آزادی تهران نیز، همچون ایفل و سایر برج­‌های معروف جهان، از یک دهه پیش از انقلاب ایران در سال 1357، تهران را به مثابه شهری مدرن و امروزی به جهانیان می­‌نمایاند. برج آزادی با ظهور انقلاب، از لحاظ معناشناختی در بافتار سیاسی و اجتماعی جامعه ادغام می‌­گردد، از شهیاد به آزادی تغییر نام می­‌یابد و با حفظ کارکرد پیشینِ خود در ساختار جدید حاکمیت، همچون گذشته ایفای نقش می­‌کند. و نیز به نظر می­‌رسد که همچنان، علیرغم قد برافراشتن برج میلادی که از تمام نقاط شهر دیده می­شود، بار معنایی، هویتی و تاریخی خود را از دست نداده است. نظر به پیشیه­‌ی مذکور از دو برج ایفل پاریس و آزادی تهران، در گفتار 16 ژوئن، از نظر تطبیقی و با رویکردی بینافرهنگی به کارکرد اجتماعی دو برج در دو بستر تاریخی و فرهنگی متفاوت پرداخته خواهد شد.

میهمان این هفته کافه لیت شهروز مهاجر است. وی متولد 1363/1984، پژوهشگر تاریخ هنرهای تصویری و مطالعات فرهنگی در دوره­‌ی معاصر است. علاوه بر انتشار مقالات متعدد، تدریس تاریخ هنر و برگزاری کنفرانس­‌هایی در این حوزه، از تألیفات و ترجمه­‌های وی می‌­توان به این نمونه‌­ها اشاره کرد: ترجمه‌­ی کتاب «تصویرسازی داستانی در کتاب­های چاپ سنگی فارسی» تألیف پروفسور اولریش مارزلف (تهران: نشر نظر، 1390/2011)؛ ترجمه‌­ی کتاب «چاپ سنگی فارسی از نگاه شرق­شناسان» (گزیده­‌ای از مقالات مرتبط در دانشنامه‌­ی ایرانیکا و مستشرقان اروپایی، تهران: نشر پیکره، 1391/2012)؛ «مکتب نقاشی کمال­الملک» (تهران: نشر پیکره، با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه تهران، 1393/2014)؛ «پیشینه­‌ی زیباسازی شهر تهران» (با تأکید بر مجسمه­‌های شهری تهران در دوره­‌ی پهلوی، تهران: نشر پیکره، با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، 1394/2015)؛ «پژوهشی در گرافیک کبریت ایرانی» (تهران: نشر نظر، 1396/2017) و کتاب «تاریخ‌نگاری هنر: با نگاهی به نقد نگاشت هنر تجسمی نوگرا در ایران» (مجموعه مقاله، به کوشش شهروز مهاجر، تهران: انتشارات حرفه هنرمند، 1396/2017).

محل برگزاری سخنرانی : Café Du Pont Neuf

14Quai du Louvre, 75001 Paris

علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنند.

19023649_1434988136539480_3628263748347399681_o

paris-place-1888-rejw

Azadi-Shahyad-01