رئیس جمهور فرانسه زنی که «شوهر آزارگر» خود را کشته بود، عفو کرد

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه فرمان عفو باقی‌مانده محکومیت زنی را صادر کرده که به خاطر قتل شوهر آزارگرش به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، ژاکلین سواژ، شوهری خشن و معتاد به مشروبات الکلی داشت که تمام طول ۴۷ سال زندگی مشترک او را کتک می‌زد و سه دختر و پسر خود را مورد آزار جنسی قرار می‌داد.

خانم سواژ گفته است که پسر آنها به همین دلیل از شدت ناراحتی خودکشی کرد.
خانم سواژ در ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۲، یک روز بعد از خودکشی پسرش، شوهر خود را با شلیک سه گلوله از پشت هدف قرار داد و کشت. او در اکتبر ۲۰۱۴ به جرم قتل شوهرش به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

۴۰۰ هزار نفر با امضای طوماری از آقای اولاند درخواست کردند که برای آزادی خانم سواژ دست به کار شود. سپس خانم سواژ که ادعا می کرد در دفاع از خود مرتکب قتل شوهرش شده، از دادگاه درخواست تجدید نظر کرد. اما دادگاه درخواست او را رد کرد و حکم خانم سواژ از دسامبر ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته شد.

_88027965_7d0167ab-f9cf-4c58-97e8-fbbc2d4698f9

حال کاهش محکومیت او به این معناست که خانم سواژ در اواسط آوریل (اواخر فروردین) از زندان آزاد می‌شود. یکی از دختران خانم سواژ در محاکمه او گفته بود: “پدر ما مرده و حال خیال ما راحت شده است.”

عفو خانم سواژ موجب خشنودی بسیاری از فعالان حقوق بشر در فرانسه شده است که خواستار تعریف جامع‌تری از قانون “دفاع از خود” هستند تا قربانیان خشونت را نیز در برگیرد.

تصمیم آقای اولاند مبنی بر صدور فرمان عفو دو روز بعد از ملاقات او با سه دختر خانم سواژ اعلام شد. آقای اولاند از ۲۰۱۲ که در راس قدرت قرار گرفت تنها یک بار از اختیارات ریاست جمهوری برای صدور حکم عفو استفاده کرده است و همیشه در این مورد تردید داشته است.

تصمیم او مبنی بر آزادی خانم سواژ با ستایش در سراسر کشور روبرو شده است.