بهمن مقصودلو میهمان این هفته کافه لیت

برنامه این هفته کافه لیت به بهمن مقصودلو و فیلم مستندش «اردشیر محصص: هنرمندِ سرکشـ» اختصاص دارد.

پخش این فیلم ساعت 20:00 آغاز خواهد شد و در ادامه برنامه بحث و گفتگو با بهمن مقصودلو انجام خواهد شد.

این برنامه روز جمعه 10 ژوئن 2016 ساعت 20:00 تا 22:00 برگزار خواهد شد.

آدرس : Café du Pont Neuf

14Quai du Louvre, 75001 Paris

اردشیر محصص: هنرمندِ سرکش» ، فیلمی مستند درباره یک هنرمند و آثارش است. فیلم‌ساز طی چندین دهه به جمع‌آوری تصاویر و آثار او پرداخته و با گفتگو با نزدیکان، همکاران و هنرمندان هم‌عصر او، زوایای پنهان زندگی، کار و مرگ او را به تصویر کشیده است. این فیلم همچنین از تصاویر منحصر‌به‌فرد از زندگی و کار این هنرمند بهره برده است. اگر‌چه محصص در این فیلم سخنی به زبان نمی‌آورد ولی اعتراض و عصیان او بر علیه استبداد از خلال آثارش هویداست . تدوین این فیلم در سال ۲۰۱۲ میلادی به اتمام رسیده است.
این فیلم بخشی از مجموعه‌ تک‌نگاریهای آقای مقصودلو درباره شاعران، نویسندگان و هنرمندان معاصر ایران است که از دهه هفتاد خورشیدی شروع به ساخت آنها نموده است

آقای مقصودلو درباره این فیلم چنین می گوید:
در فیلم «اردشیر محصص، هنرمند سرکش» من به سراغ معلم مدرسه نقاشی محصص، علی دولتشاهی و دوستان او می‌روم. جواد مجابی، رضا براهنی، ناصر پاکدامن، رمزی کلارک (وکیل حقوق بشر)، شیرین نشاط و نیکزاد نجومی از دیگر کسانی هستند که در فیلم از محصص می‌گویند. پژوهش و شناخت عمیق موضوع مستند اساس کار من را تشکیل می‌دهد. من پیش از این فیلم‌های مستند دیگری درباره احمد محمود و ایران درودی ساخته‌ بودم ولی محصص بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان ما به شمار می‌رود و من می‌خواهم نسل جوان ایرانی و غیرایرانی این هنرمندان را بشناسند.

بهمن مقصودلو، تهیه‌کننده و مستندساز ایرانی ساکن نیویورک دانش‌آموخته مطالعات سینمایی در مقطع دکتری از دانشگاه کلمبیای امریکا است. وی همچنین از روزنامه‌نگاران و منتقدین فیلم شناخته شده و قدیمی ایران و عضو انجمن قلم آمریکا است. موضوع کافه لیت 162 در پاریس در مورد کتاب وی ‘علف: ماجراهای شگفت و ناگفته’ بود. این کتاب درباره فیلم مستند ‘علف: نبرد برای زندگی’ (۱۹۲۴) ساخته ماریان کوپر و ارنست شودساک به انگلیسی و فارسی منتشر شده است.
وی تهیه‌کننده و کارگردان بیش از ۱۵ فیلم مستند و سینمایی بوده که تعدادی از آنها در برنامه آپارات به نمایش درآمده‌اند. (توضیحات برگرفته از سایت بی بی سی فارسی است)

 

برای هرگونه اطلاعات بیشتر  اینجا را کلیک کنید.

cafeliitt