نمایش “اهل هوا” به کارگردانی آبتین سرابی در جشنواره فیلم مستند قوم شناسی

در سی و پنجمین جشنواره فیلم مستند قوم شناسی که در پاریس برگزار می‌شود فیلمی از آبتین سرابی با نام “اهل هوا” (به زبان فرانسه :Les Habitants Du Vent)  به نمایش گذاشته خواهد شد.

این فیلم مستندی است از مراسم آیین زار در جنوب ایران استان هرمزگان. آیین زار از قرنها پیش در مناطق جنوب به ویژه در میان ساحل‌نشینان خلیج فارس رایج بوده و همواره اجرا می‌شده است و ریشه‌های آن به  بومیان آفریقا بر می‌گردد. این مراسم جایگاه آیین موسیقی درمانی را دارد.

زار یکی از انواع بادهای خطرناک است و نوعی تسخیر، تملیک و جن‌زدگی است. در باور عامه ساحل‌نشینان جنوب اهل هوا به افرادی گفته می‌شود که به تسخیر بادهای جادویی و بیماری‌زا در آمده و از گزند آنها رهایی یافته‌اند.

این فیلم ساخته آبتین سرابی است که در سال 1363 در تهران متولد شده است. او تحصیلات خود را در ایران در رشته نقاشی و عکاسی دانشگاه آزاد تهران به اتمام رساند و در سال 2010 برای ادامه تحصیلات دررشته هنرهای تجسمی مدرسه Beaux Arts شهر تولوز به فرانسه آمد. سرابی در سال 2014 وارد استودیو ملی هنرهای معاصر Le Fresnoy شد و در سال 2016 تحصیلات خود را در رشته سینما و هنرهای معاصر در این مدرسه به اتمام رساند. او طی اقامت خود در فرانسه 8 فیلم کوتاه و ویدیو آرت و یک فیلم نیمه بلند را کارگردانی کرده است و نمایشگاهای متعددی را در کارنامه هنری خود دارد.

نمایش فیلم “اهل هوا” روز پنجشنبه 10 نوامبر 2016 ساعت 8:30 برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده ویدیوی تبلیغاتی فیلم و اطلاعات فیلم به زبان فرانسه اینجا را کلیک کنند.

محل نمایش فیلم : Comité du Film Ethnographique
Musée de l’Homme
17 place Trocadéro
75016 Paris – France