نوئل و آشنایی با نمادهای این جشن

نوئل یا کریسمس در آیین مسیحیت به عنوان زادروز مسیح است که شب 24 دسامبر و روز 25 دسامبر جشن گرفته می‌شود و بعد از عید پاک دومین جشن بزرگ مذهبی مسیحیان به شمار می‌رود. از نمادهای این جشن می‌توان به درخت کاج اشاره کرد که نشانه جاودانگی است. یکی دیگر از نمادهای نوئل اسطوره‌ای به نام بابا نوئل است که در افسانه‌ها به شکل پیرمردی مهربان با ریش و سبیل و موهای سفید است. در اغلب داستان‌های مربوط به این جشن، بابانوئل در قطب شمال زندگی می‌کند و کوتوله‌های پریزاد (lutins de noêl) هدایای کودکان را آماده کرده و در سورتمه‌ای که توسط گوزن‌های شمالی حرکت می‌کند قرار می‌دهند تا بابا نوئل آن‌ها را در روز نوئل و یا شب قبل از آن به دست کودکان برساند.

بابا نوئل در کشورهای مختلف اسامی دیگری از قیبل سن نیکولا (Saint Nicolas) یا سانتا کلاز (Santa Claus)بابا کریسمس و غیره دارد.

سن نیکولا اشاره به یکی از کشیشان آسیای صغیر (ترکیه امروز) است که به خاطر دادن هدیه و کمک به فقرا شهرت داشت.

گفته می شود که دلیل آویختن جوراب در جشن نوئل از آن جهت است که سن نیکولا در جوراب‌های کودکان فقیر پول می‌گذاشته است.

در این جشن‌های آخر سال حضور گیاه داروش (Le gui) و خاس کریسمس (Le houx ) از دیگر ماه‌های سال پررنگ‌تر است. این دو گیاه نماد خوشبختی و باروری است و در باور بسیاری از مردم آویختن آن به در خانه موجب دوری از بدی و شر می‌شود.

و در پایان. چرا در نوئل بسیاری از شیرینی‌ها و یا بستنی‌ها به شکل هیزم (bûche de noël) است؟

این رسم برگرفته از آیین قدیمی است که در آن فرارسیدن زمستان را جشن می‌گرفتند در هر خانه یک تکه هیزم می‌سوزاندند تا برای یک سال بدی و مصیبت را از خانه دور نگه دارند. این رسم قدیمی بعدها به مراسم نوئل کشیده شد.

امروزه نوئل بیشتر از این که یک جشن مذهبی باشد به عنوان یک جشن فرهنگی و فولکلوریک در نظر گرفته می‌شود. خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و غذای نوئل (repas de noël) را با هم میل می‌کنند و به هم هدیه می‌دهند.

 

papa-noel

th-1

th-2

th

800px-lutin_by_godo

th-4

th-3

 

th-5

گردآوری و ترجمه : فهیمه اسدی روسی

مدرس و مترجم زبان فرانسه

traduction34.france@gmail.com