دیدنی‌های فرانسه : طاق پیروزی پاریس

طاق پیروزی (در زبان فرانسه : Arc de triomphe) بنایی است که در میدان شارل دو گل پاریس و در انتهای غربی خیابان شانزه‌لیزه و در دو کیلومتری میدان کنکورد واقع شده است. این بنا با ارتفاع ۴۹٫۵ متر، عرض ۴۵ متر و عمق ۲۲ متر به دستور ناپلئون اول در سال 1806 به افتخار سربازان فرانسوی ساخته شده است.
ناپلئون اول پس از نبرد اوسترلیز (bataille d’Austerlitz) رو به سربازان جنگ اعلام کرد که : ” شما به خانه‌هایتان باز نمی‌گردید مگر آن که از زیر طاق پیروزی عبور کنید.” بدین ترتیب در تاریخ 18 ژانویه 1806 دستور ساخت این بنا را داد. دو معمار به نام‌های ژان- فرانسوا- ترز شالگرین و ژان-ارنو رموند مسئول طراحی این بنای تاریخی شده‌اند اما به خاطر اختلافاتی که در طراحی این بنا داشتند ژان ارنو رموند خودش را از این پروژه بیرون کشید. شالگرین معمار این بنا در ساخت آن از طاق نصرت تیتوس متعلق به دوره روم باستان الهام گرفته است.
طاق پیروزی بالاخره در تاریخ 29 ژوئیه 1836 افتتاح شد و بعدها به عنوان یکی از بناهای تاریخی کشور فرانسه ثبت شد.
نقش‌های برجسته این بنا صحنه‌هایی از مقاومت سربازان فرانسوی در جنگ‌ها و همچنین اسطوره‌های روم را به تصویر می‌کشد و در دیوارهای داخلی آن نام فرماندهان و جنگ‌های فرانسه حک شده است.
در زیر این طاق مقبره یک سرباز گمنام جنگ جهانی اول قرار دارد که بر روی آن نوشته شده : “در اینجا یک سرباز فرانسوی که برای وطن کشته شده آرمیده است.”
در زیر طاق پیروزی یک آتش همیشگی به یاد سربازان و کشته‌شدگان جنگ روشن است.

قابل ذکر است که ایستگاه مترو Charles de Gaulle – Étoile در پاریس گردشگران را به سمت این بنای تاریخی هدایت می‌کند.

arc-de-triomphe-general-view

téléchargement

téléchargement (1)

گردآوری و ترجمه : فهیمه اسدی روسی

مدرس و مترجم زبان فرانسه

traduction34.france@gmail.com