نگاهی گذرا به زندگی سیمون وی

سیمون وی در ۱۳ ژوئیه ۱۹۲۷ در یک خانواده یهودی در شهر نیس در جنوب فرانسه به دنیا آمد و از جوانی، گسترش یهودی ستیزی در اروپا را تجربه کرد. وی تحصیلاتش را تا زمان دستگیری ادامه داد و مدرک کارشناسی گرفت.

سیمون وی بازمانده هولوکاست و اردوگاه آشویتس بود و آنچه را که در اردوگاه‌های مرگ نازی اتفاق افتاده بود شرح داد.

در ماه مارس ۱۹۴۴ در جریان جنگ جهانی دوم و اشغال فرانسه توسط نازی‌ها، وی در سن ۱۶سالگی با هویتی ساختگی همراه با خانواده اش توسط آلمان‌ها دستگیر و به اردوگاه آشویتس برده شدند. او پس از نجات از اردوگاه در سال ۱۹۴۵و بازگشت به فرانسه، در رشته حقوق به تحصیل ادامه داد و مدرک وکالت خود را از دانشگاه پاریس گرفت. او پس از ازدواج با تاجر سرشناس آنتوان وی، نام خانوادگی همسرش را برگزیدو از این ازدواج سه پسر دارد.

وی در زمان حیات خود سِمت‌هایی چون وکیل و سیاست‌مدار فرانسوی ، وزیر بهداشت فرانسه (۱۹۷۴ تا ۱۹۷۹)، شانزدهمین ریاست پارلمان اروپا (۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲) و عضویت در کنسول قانون اساسی فرانسه را برعهده داشته است.

یکی از بزرگترین نتایج فعالیت‌های سیمون وی این بود که حق سقط جنین را در فرانسه ثبت کرد. این قانون در سال 1975 در فرانسه تصویب و به “قانون وی” معروف شد.

فعالیت‌های سیمون وی در زمان حیات و شجاعت و عزمش در حمایت از حقوق زنان او را به یکی از شخصیت‌های محبوب فرانسوی تبدیل کرد. وی در تاریخ 30 ژوئن 2017 در سن 89 سالگی در پاریس درگذشت.

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه اعلام کرده است که پیکر ایشان در مقبره معروف پانتئون دفن خواهد شد.

Résultat de recherche d'images pour "simone veil"

گردآوری و ترجمه : فهیمه اسدی روسی

مدرس و مترجم زبان فرانسه

traduction34.france@gmail.com