برنامه این هفته کافه‌لیت : عکاسی در خدمت انسانیت با حضور رضا دقتی

کافه لیت در برنامه این هفته خود میزبان رضا دقتی است:

“عکس‌های رضا بازگو کنندهٔ جنگ‌ها، بدبختی ها و مصائب انسانهاست…او این پلیدیها را از ورای زیبایی عکسهای خود به مخاطب یادآور می‌شود و او را به اندیشه وا می‌دارد. در تک تک عکس‌هایش داستانی نهفته است. داستان‌هایی که گاه ما را به انسانیت امیدوار می‌کند و گاه تلاش می‌کند ما را از خواب بی تفاوتی بیدار کند. آثار رضا، روایتگر نیاز به صلح در همه جای جهان است. او عکس را بعنوان زبانی مشترک برای گفتگو بین ملتها برای رسیدن به این هدف به کار می‌گیرد.
رضا دقتی معروف به “رضا” در سال ۱۳۳۳ در تبریز به دنیا آمد. او که فارق التحصیل در رشته معماری از دانشگاه تهران است، خیلی زود علاقه ویژه ای به عکاسی پیدا کرد و در گیرودار انقلاب، پس از تهیه عکس‌هایی از اعتراضات خیابانی برای یک آژانس خبری فرانسه با استقبال بالایی روبرو شد. عکسهای وی در پری مچ، اشترن و نیوزویک به چاپ رسید. در جریان گروگانگیری وی تنها عکاسی بود که جلوی سفارت ایالات متحده حضور داشت. بعدها به هنگام عکسبرداری از جنگ ایران و عراق در منطقه حضور یافت و زخمی شد. عدم سازگاری عکس‌های او با اهداف حکومتی، رضا را وادار به مهاجرت کرد. رضا در حال حاضر با مجله نامدار نشنال جئوگرافی همکاری می‌کند و بعنوان یکی از برجسته ترین عکاسان خبری دنیا از او نام برده میشود.
متعهد، آرمانگرا و انساندوست، وی در سال ۲۰۰۵ به مقام افتخار شوالیه ملی لیاقت منسوب شد. در ژانویهٔ ۲۰۱۰ طی مراسمی که در تالار تئاتر مرکزی لینکلن شهر نیویورک برگزار شد جایزهٔ لوسی -که به اسکار عکاسی معروف است- را دریافت کرد. او جایزه‌اش را به مردم ایران تقدیم نمود.”

این برنامه روز جمعه 8 دسامبر برگزار می شود.

آدرس : Café Du Pont Neuf

14Quai du Louvre, 75001 Paris

برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

24176842_1598758843495741_5827846778313103289_n