اطلاعات کلی مربوط به خرید ماشین دست دوم از طریق اینترنت

چنانچه در فرانسه به دنبال اتومبیل دست دوم هستید می‌توانید در سایت‌هایی چون boncoin یا Paruvendu، lacentrale و بسیاری سایت‌های دیگر جستجو کرده و ماشین با مشخصات مورد نظر خود را پیدا کنید و با صاحب ماشین قرار ملاقات بگذارید.

در هنگام قرار، خودرو را بازبینی می‌کنید و سوالات خود را می‌پرسید. فاکتورهای مربوط به تعمیرات قبلی و مخصوصا تعمیرات مهم مثل تعویض تسمه تایم (در زبان فرانسه : Courroie de distribution) را چک کنید تا مجبور نشوید به فاصله کم بعد از خرید ماشین این هزینه را متحمل شوید. می‌توانید از صاحب خودرو بخواهید تا اجازه دهد با خودرو چند دقیقه برانید (معمولا صاحب خودرو هم با شما در خودرو می‌ماند و یا کارت شناسایی شما را پیش خود گرو می‌گیرد)

حتما مدارک مربوط به معاینه فنی ماشین را چک کنید. البته خیلی از صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند که معاینه فنی را بعد از حتمی شدن خرید انجام دهند در هر صورت قبل از امضای قرارداد حتما باید مدارک مربوط به معاینه فنی به خریدار تحویل داده شود. در زبان فرانسه به آن می گویند : contrôle technique

اگر از خرید خودرو تا حدودی مطمئن شدید یادتان نرود بر روی سایت service-public جستجو کنید تا مطمئن شوید که فروشنده ماشین واقعا صاحب خودرو است. برای این کار باید بر روی این سایت درخواست certificat de non-gage را انجام دهید که دسترسی آن برای همه ممکن است.

چنانچه همه چی خوب باشد با صاحب خودرو قرارداد امضا می‌کنید (نیازی به رفتن به آژانس یا دفترخانه نیست). پس از امضای قرارداد صاحب خودرو روی کارت ماشین (Carte grise) یک ضربدر می‌کشد تا به نوعی کارت را باطل کند و سپس نام و مشخصات خریدار را در قسمتی از کارت ذکر می‌کند. خریدار با مدارک لازم و برگه قرارداد خرید به پرفکتور مراجعه کرده و فرم مربوط به کارت جدید ماشین را پر کرده و درخواست کارت ماشین (در زبان فرانسه : Carte grise)  می‌کند. پرفکتور به صاحب جدید ماشین گواهی موقت می‌دهد که با آن گواهی می‌تواند حداکثر یک ماه با ماشین جدید رانندگی کند تا کارت اصلی ماشین برسد. معمولا تا همان موقع کارت ماشین خواهد رسید. قابل ذکر است که باید مبلغی را بابت کارت ماشین بپردازید که این مبلغ برای هر خودرو متفاوت است.

به محض خرید خودرو باید به بیمه خود مراجعه کنید و او را از خرید ماشین مطلع کرده و آن را بیمه کنید که هزینه آن بستگی به نوع بیمه و سوابق رانندگی شما دارد.

چنانجه خودروی خریداری شده دارای پلاک قدیمی باشد باید اقدامات لازم جهت تعویض پلاک را انجام دهید در غیر اینصورت نیازی به تعویض پلاک نیست.

 

گردآوری : فهیمه اسدی روسی (مدرس و مترجم زبان فرانسه)

traduction34.france@gmail.com

 

Résultat de recherche d'images pour "achat de la voiture"