آشنایی با محله لَدفانس در پاریس

محله لَدفانس (La défense) در غرب پاریس واقع شده و یکی از بزرگترین پروژه‌های تجاری اروپا محسوب می‌شود. این محله که در سال 1950 طراحی و ساخت آن از سال 1960 آغاز شده است در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت چرا که در نظر بسیاری معماری مدرن آن فاقد روح انسانی بود ولی با ساخت مرکز خرید عظیم Quatre Temps (در زبان فارسی به معنی چهار فصل) و استقرار بنای گردی‌شکل به نام Dôme d’IMAX ورق به نفع این منطقه تجاری برگشت. از نظر برخی محله دفانس، زمخت و بی‌روح است و برخی دیگر جنبه مدرن این محله را تحسین می‌کنند. در هر صورت دفانس با 48 برج و هزاران شرکت تجاری یکی از بزرگترین پروژه‌های شهرسازی اروپا به شمار می‌رود. در ساخت این محله از ساختار شهرهای امریکایی الهام گرفته شده است و علاوه بر این، معماران پا فراتر گذاشته و رفت و آمد وسایل نقلیه را در آن حذف کرده‌اند. خطوط حمل و نقل و پارکینگ در سطح زیرزمین این مکان طراحی شده‌اند. در فضای باز و بزرگ دفانس می توان طاق بزرگ (Grande Arche) ساخته Johan Otto von Spreckelsen معمار دانمارکی را دید.

طاق بزرگ که افتتاح آن دو سال پس از مرگ معمارش در سال 1989 به انجام رسید بنایی مکعب شکل است با طول 112 متر و عرض 106،9 متر و ارتفاع 110،9 متر که فضای مرکزی توخالی دارد. پرده ابری شکل در فضای داخلی طاق بزرگ که توسط کابل‌های آهنی به دیواره‌های جانبی آویزان شده است عابران را در برابر هوای نامساعد حفاظت می‌کند.

toit-de-la-grande-arche-de-la-defense-paris-la-defense

ابر طاق بزرگ

علاوه بر طاق بزرگ، در فضای باز این منطقه می‌توان آثار هنری ابستره از هنرمندانی چون کلدر، سزار و میرو را دید که عکس های آن‌ها را در زیر می‌بینید:

bigaraigneerouge

L’Araignée rouge de Calder

arbres-lumineux

les Signaux de Takis

 

bigpersonnagesmiro

les Personnages fantastiques de Miró

bigpouce

le pouce de César

bigagam

la Fontaine monumentale de Yaacov Agam

گردآوری و ترجمه : فهیمه اسدی روسی

مدرس و مترجم زبان فرانسه

traduction34.france@gmail.com